DOE DIT NIET.

Zeven veelgemaakte missers door trainers en facilitators (en hoe simpel het is om ze te voorkomen)

Maart 2022, Esther van der Storm

 

“Jullie zetten zo’n fijne sfeer neer altijd met een groep! Knap is dat!”. Deze feedback kregen we onlangs weer van een deelnemer aan een training. En hoewel we natuurlijk heel blij worden van zo’n compliment, bereik je dit effect als trainer of facilitator heel makkelijk. Door deze missers  te voorkomen zorg je dat mensen zich vrij en veilig voelen om in jouw bijeenkomst alles te delen. En in die modus leren mensen het meest!

 

Waarom vinden we dat zo belangrijk?

In onze creatieve sessies en trainingen prikkelen we mensen om buiten bestaande kaders te denken. Dat is soms best wel spannend voor deelnemers, omdat het wat uit hun comfortzone ligt. Sowieso geldt dat voor de meeste trainingen: mensen vinden het leuk én een tikje spannend om wat nieuws te doen en leren. Door een veilige en open sfeer te creëren in de groep maak je die stap een stuk makkelijker en zorg je ervoor dat deelnemers jou als trainer vertrouwen. Als iedereen durft te zeggen wat hij of zij denkt – ook de lastigere punten – dan ben je goed bezig!

 

We zien het echter in de praktijk ook wel eens anders gaan. Met frustratie of een onveilig gevoel tot gevolg. Zonde, want dan blijkt des te meer dat enkel goede inhoud en veel kennis als trainer niet genoeg is. Bij deze dus de zeven missers die je echt wil voorkomen. En tips hoe je het anders doet.

 

Misser 1: Sla de kennismaking over

Eén van de missers die we vaak in de praktijk zien is dat de kennismaking of check-in wordt overgeslagen, of maar heel summier plaatsvindt. Zeker met teams die al langer samenwerken of meerdaagse trainingen is het idee ‘dat mensen elkaar al wel kennen’. Maar ook collega’s weten vaak lang niet alles van elkaar, en bij samengestelde groepen is het heel fijn als iedereen de namen weer even herhaalt (want geloof ons, de kans is groot dat niet iedereen die meer weet. En moeten vragen op dag drie voelt ook zo lullig). Daarnaast zorgt een check-in ervoor dat mensen even ‘landen’ en weten waarom ze meedoen aan de training of sessie. Maak de connectie, voordat je de inhoud induikt! Een snelle oefening duurt maximaal tien minuten, dus veel tijd hoeft het niet te kosten. En die tijd betaalt zich later dubbel en dwars terug. Behoefte aan inspiratie? In onze blog delen we veel werkvormen met je.

 

 

Misser 2: Benoem niet wat er gebeurt in de groep

Een fanfare die voorbijkomt, het maken van foto’s of iemand die plots binnenkomt in de zaal: al deze gebeurtenissen verstoren je sessie of training. Het is niet erg, zolang je het maar even benoemt. Want als er plotseling een fotograaf klikkerdeklik op de snoet van je deelnemers staat en jij niet even aankondigt dat er foto’s wordt gemaakt tijdens die trainingsdag, voelt dat als deelnemer verre van veilig. Benoem dus wat op de planning staat. Daarmee laat je zien dat je je deelnemers serieus neemt.

 

Misser 3: Geef instructies en ga daarna lekker wat anders doen

Het goed geven van instructies is als facilitator en trainer al een kunst op zich, maar dan nog gebeurt het vaak dat deelnemers de opdracht toch niet goed begrijpen. Daarom is het belangrijk om, wanneer je in subgroepen werkt of mensen individueel aan de slag laat gaan,  te checken of de opdracht helder is. Doe dat door te checken of mensen nog vragen hebben voordat ze van start gaan én door daarna rond te lopen en mee te luisteren bij de subgroepen. De stap voor mensen om jou actief op te zoeken als ze iets niet snappen is écht heel groot, dat doen mensen pas als ze niet anders kunnen. Door actief naar deelnemers toe te gaan geef je ze op een natuurlijke manier ruimte om vragen te stellen.

 

Misser 4: Gebruik een theater-opstelling

In trainingen en sessies zijn we geen fan van een theateropstelling, waarbij de stoelen in rijen achter elkaar staan. Juist als je veel interactie en verbinding wil creëren is het belangrijk dat deelnemers contact kunnen maken met elkaar. Dat doe je het beste door gebruik te maken van een halve maan-opstelling, waarbij de stoelen in een halve cirkel staan. Zo kan iedereen elkaar én jou als trainer zien. Wij doen dat het liefst zonder tafels, omdat je daarmee openheid creëert. Maar is het nodig dat deelnemers op een laptop werken? Zet dan tafels in het midden, maar behoud de openheid. Zo voorkom je dat deelnemers ofwel de rest van de groep niet zien, ofwel de hele dag tegen ruggen aankijken. Meer tips over een goede opstelling van je ruimte lees je in deze blog.

 

 

Misser 5: Schaarse pauzes

Of het nu door je enthousiasme komt, of omdat je mensen vooral ‘waar voor hun geld’ wilt geven: pauzes zijn in trainingen vaak nogal schaars. Maar houd er rekening mee dat de oefeningen en theorie voor jou bekend terrein zijn, maar voor je deelnemers nieuw! Leren kost veel energie en door voldoende pauzes in te lassen zorg je voor natuurlijke rustmomenten. Daardoor is de concentratie en focus de rest van de dag beter. Ieder uur of vijf kwartier een pauze-moment inlassen is dan ook niet onverstandig. Een minuut of tien is precies lang genoeg om even een kop koffie of thee te pakken en naar het toilet te gaan, zodat je na de pauze weer fris verder kunt. En duurt jouw sessie of training een dag? Neem een uur voor de lunch en stuur de groep naar buiten, eventueel met een wandelopdracht. Een frisse neus tussendoor doet veel goed!

 

Misser 6: Zonder je af tijdens de pauzes

Pauzes zijn natuurlijke momenten waarop deelnemers je even apart kunnen benaderen met vragen of opmerkingen tijdens een training. Het is dus ook belangrijk dat je er dan bent. Lunch mee met de groep, doe mee met het gesprek en blijf bij het koffie-apparaat juist even hangen. Er zijn veel mensen die hun vragen liever niet plenair stellen, maar dat 1-op-1 doen. Belangrijk dus dat je ook dan aanwezig bent en zonder je niet – al dan niet met je mede-trainer – tijdens alle pauzes af.

 

Misser 7: Vraag niet actief naar feedback

Feedback vinden wij bij STORMPUNT echt een cadeautje. We zijn altijd blij met complimenten, maar stiekem nog veel blijer met alle tips die we krijgen. Onze trainingen en sessies worden er namelijk altijd beter van. Iedere sessie en training sluiten we dan ook af met tips en tops. Daar gebruiken we vaak onze smiley posters voor, die we ophangen bij de uitgang. We vragen deelnemers om te noteren wat ze goed vonden en wat minder prettig. Dat lichten ze niet meer toe, dus het is een redelijk anonieme manier van feedback geven. Veel mensen vinden dit fijn, want feedback geven vinden ze soms best lastig – maar de negatieve punten zitten soms wel in de weg!  Met de tips die je krijgt kun je direct aanpassingen doen voor volgende sessies. En die complimenten steek je lekker in je zak!

 

Wil je meer tips of oefeningen hoe je de energie in de groep goed houdt en het maximale uit je trainingen of sessies haalt? Doe dan mee met onze training Faciliteren met Impact. Daarin leer je hoe je zelf creatieve sessies begeleidt.