Stop met out-of-the-box denken

April 2021, Esther van der Storm

 

Huh?! Wat lees je nu? Maar inderdaad, we pleiten ervoor te stoppen met out-of-the-box denken. Je eigen denk-box is namelijk groot genoeg, alleen maken we er niet optimaal gebruik van. De kunst is het om je ‘in-the-box-denken’ te versterken. Alle kennis, ervaringen en inspiratie die je in je hele leven hebt opgedaan: dat is JOUW unieke box. Daar kun je gebruik van maken bij het bedenken van oplossingen. In deze blog delen we vijf tips om je daarbij te helpen.

 

Playmode

We gebruikten bij STORMPUNT al niet vaak de term ‘out-of-the-box denken’, maar sinds we het boek Playmode van Barbara Tammes lazen zijn we er geheel mee gestopt. Out-of-the-box denken, zo stelt zij, is onmogelijk. Want wat je niet weet kún je gewoonweg niet gebruiken in een creatief denkproces. Juist onze associaties, herinneringen en ervaringen uit het verleden zijn de voedingsbron voor nieuwe ideeën voor een vraagstuk. Dat is dus niet out-of-the-box: die ideeën zitten al IN je box.

 

Barbara Tammes

 

Jouw individuele inbox

Alles wat je ervaart, leest en in je leven hebt gedaan zit in jouw ‘inbox’. Dat is een unieke schat aan informatie en associaties die je altijd bij je draagt. Denk maar aan alle reizen die je hebt gemaakt, musea die je hebt bezocht, uitjes die je hebt gedaan, boeken die je hebt gelezen, organisaties waar je hebt gewerkt en ervaringen uit je jeugd en volwassen leven. Dit kun je allemaal inzetten en gebruiken.

 

De kans is alleen groot dat je van die rijkdom nog niet voldoende gebruikmaakt. Daar zitten patronen in de weg: onze vaste manier van werken die maakt dat je vaak dingen doet ‘omdat je ze nou eenmaal zo doet’. Daar is overigens in veel gevallen niets mis mee, want het maakt je leven makkelijk. Het zou ongelofelijk vermoeiend zijn om elke dag weer uit te moeten zoeken hoe je douche werkt of wat een fijne route naar de supermarkt is.

 

Waar het misgaat is dat je die patronen ook – haast automatisch – blijft gebruiken wanneer je wordt geconfronteerd met een lastige uitdaging. Je blijft dan hangen in een deel van je inbox: het ‘werk-deel’, of het ‘kinder-opvoed-deel’. Die patronen maken het lastiger om nieuwe oplossingen te bedenken. De grote vraag is dus hoe je daar uit kunt stappen. Hoe benut je nou je eigen inbox?

 

Oefening baart kunst

Allereerst is het goed om te beseffen dat creatief denken een vaardigheid is. Door het vaker te doen, word je er steeds beter en handiger in. Als het op het begin dus wat gek voelt om na te denken over hoe je een schilderij, vakantieland of een gek woord kunt gebruiken om jouw probleem op te lossen… zet dan even door. Geef je brein de kans om andere connecties te maken en neem er de tijd voor. Goede ideeën komen vaak op de meest onverwachte momenten!

 

Stel je oordeel uit

Om jezelf de ruimte te geven is het belangrijk om je oordeel uit te stellen. Beoordeel niet elk idee direct op realiseerbaarheid en waarde, maar geef het de ruimte. Misschien komt er wel een alternatief idee, kun je erop voortborduren, of krijgt het steeds meer vorm naarmate je er langer over nadenkt. Je kunt dit goed oefenen door voor jezelf een periode af te spreken waarin je je oordeel echt bewust uitstelt: bijvoorbeeld 10 minuten per keer. In die 10 minuten parkeer je alle oordelen. Ook door dat te oefenen zul je merken dat je er meer geoefend in raakt.

 

Oefen met creatieve technieken

Associatietechnieken helpen je om andere ervaringen te gebruiken om ideeën te bedenken. Door vanuit een ander persoon of andere organisatie te denken, gebruik je de kennis die je al hebt om op nieuwe ideeën te komen. Ook trends of andere landen lenen zich hier goed voor. Zie het als een hulpmiddel om je te prikkelen om je ‘inbox-denken’ te vergroten. We schreven eerder een blog over associatietechnieken waarin je leest hoe je deze kunt toepassen.

 

Neem je vraagstuk mee naar buiten

Als je met een vraagstuk worstelt zit het vaak ook ‘in je hoofd’. Dat is soms best vermoeiend, maar maakt ook dat je op de meest gekke momenten op een nieuw idee kunt komen. Toen we bijvoorbeeld voor de start van STORMPUNT nadachten over een goede bedrijfsnaam kwam inspiratie hiervoor continu – gewoonweg al tijdens het fietsen door een winkelstraat. Elke gevel bracht weer nieuwe ideeën. En de verpakking van onze camerakaarten is weer geïnspireerd op de verpakking van een Vegitalian pizza. Juist door ervoor open te staan, kom je op de meest bijzondere momenten op nieuwe ingevingen.

 

out of the box pizza

 

Noteer ideeën direct

En dat brengt ons bij de vijfde en laatste tip: noteer alle ideeën direct. Leg ze vast in een notitieboekje, een app zoals Braintoss of een spraakbericht aan jezelf. Wat je ook doet: zorg ervoor dat je het niet kunt vergeten. Want geloof me, als je dat niet doet is er een behoorlijke kans dat je nog wel weet dát je iets briljants hebt bedacht, maar het daadwerkelijke idee (of de naam…) je niet meer te binnen wil schieten!

 

Wil je leren hoe je groepen kunt stimuleren hun in-the-box denken optimaal te benutten? In ons Creative Facilitator Programma leren we je hoe je creatief denken kunt inzetten als facilitator.