De magie van experimenteren

Oktober 2021, Lisa Unlandt

 

Wil jij ook graag dat nieuwe plannen goed werken? Dat de uitvoering perfect verloopt? En betrap je jezelf er weleens op dat het – ondanks uitgebreide voorbereidingsplannen – toch niet zo lekker loopt als gewenst, waarna je jezelf figuurlijk voor je kop slaat? No worries, het overkomt iedereen en gelukkig is er een simpele oplossing voor: experimenteren. Waarom experimenteren goed werkt en hoe je het aanpakt, dat lees je in deze blog.

 

Het magische woord

Experimenteren is de oplossing. Experimenteren is bijna een magisch woord dat de druk eraf haalt. Als je simpelweg iets uitprobeert, hoeft het niet te lukken. Zelfs als het anders loopt dan verwacht is dat geen mislukking, maar een les waar je weer mee verder kunt. Ongeacht de uitkomst is het dus een win-win situatie!

 

Het is dan ook niet voor niks dat agile werkwijzen zoals scrum zo geliefd zijn. Ook die zijn gestoeld op een iteratief proces waarin je snel checkt of iets werkt zoals je hoopt, waarna je het aan kan passen als dat nodig blijkt. En een mooi voordeel is dat je in (grotere) organisaties veel sneller iets gedaan krijgt, als je het een experiment of pilot noemt. Een onderzoek klinkt tijdrovend, een experiment klinkt leuk en spannend!

 

If plan A does not work, the alphabet has 25 more letters

 

Experimenteren kan altijd

Vaak is experimenteren al een beetje ingebakken in het dagelijks leven. Je hebt vast ooit ergens een proefles gevolgd of een nieuw recept uitgeprobeerd. Maar experimenteren kan ook – juist! – worden toegepast in de werkcontext. Of je nu bezig bent met het implementeren van hybride sessies, een intern event wil vormgeven of nieuw leven wil blazen in een stoffige teammeeting: experimenteren kan altijd. Het helpt je om snel vat te krijgen op de juiste richting.

 

En experimenteren kan best spannend zijn, bijvoorbeeld omdat je het tóch goed wilt doen. Maar weet dat meestal alleen jij jezelf in de weg staat. Het doen is al iets waar je trots op mag zijn – wat er dan ook uit voortkomt. Enne: als je je niet een beetje schaamt voor de eerste versie van je product, heb je te laat gelanceerd. Het mág anders lopen dan bedacht, daar leer je juist van.

 

ideekillers poster

 

Stappenplan

Experimenteren draait vooral om gewoon doen en daar dan lering uit trekken. Lekker praktisch dus. Vandaar dat we hieronder een stappenplan met je delen, zodat je direct aan de slag kunt.

 

#1        Bedenk wat je wilt testen

Is er een idee waarvan je denkt: zou het kunnen werken? Of merk je dat je er veel met collega’s over praat, maar dat het bij praten blijft? Ga daarmee experimenteren! En houd het bij voorkeur klein, want mensen maken van nature dingen groot. Hoe kleiner het is, des te makkelijker het is om het te testen.

 

#2        Hokus pokus, breng de focus!

Een experiment is op zich al waardevol, maar wordt nog nuttiger als je van tevoren weet wat je eruit wil halen. Wat wil je precies ontdekken? En wat moet er tijdens het experiment aan bod komen om daar antwoord op te kunnen geven? Zorg dat je dit scherp hebt, zodat je de vorm van je experiment hierop kunt aanpassen.

 

#3        Geef het experiment vorm

Als je het doel van het experiment voor ogen hebt, bedenk dan hoe het eruit gaat zien. Dit is best even balanceren tussen ‘gedegen voorbereiding zodat het experiment soepel verloopt’ en ‘vooral niet tot in (te veel) details uitwerken waardoor het bijna geen experiment meer mag heten’. Heb je de neiging om voor een simpel experiment een uitgebreid plan van aanpak te tikken? Lees dan vooral dit artikel, scheelt je een hoop tijd!

 

#4        Benader experimenteerders

Geen experiment zonder deelnemers! Hoog tijd dus om experimenteerders te benaderen. Zorg hierbij voor een mooie mix, dat levert vaak meer inzichten op dan één homogene groep. Denk bijvoorbeeld aan collega’s en frisdenkers. Frisdenkers kunnen collega’s van een andere afdeling zijn, mensen uit je netwerk die zich met een andere tak van sport bezighouden of voorbijgangers op straat. Deze frisdenkers treden makkelijker buiten de gebaande paden, wat leidt tot vernieuwende perspectieven en andere inzichten.

 

#5        Experimenteren maar!

Tijd om te ontdekken wat er wel en juist niet werkt! En mocht je perfectionistisch ingesteld zijn, dan is dit een gentle reminder dat het om een experiment draait. A.k.a.: iets dat faliekant mag mislukken en dan nog waardevolle inzichten oplevert. Een belangrijke ‘mits’ hierbij is dat je zoveel mogelijk feedback op je experiment boven tafel wilt krijgen. Zonder terugkoppeling is het lastig inschatten of het voor herhaling vatbaar is en waar eventueel nog aan geschaafd moet worden. Een fijne manier die wij graag inzetten is het gebruik van smileyposters, waarop je simpel maar overzichtelijk de tips en tops verzamelt.

 

smiley posters

 

Conclusie

Zoals Benjamin Franklin het al mooi samenvatte: ‘We are, I think, in the right road of improvement, for we are making experiments’. Dus laat het omvangrijke plan de campagne eens links liggen, probeer gewoon en laat je verrassen door de uitkomsten. Er is geen goed of fout, enkel nieuwe info die je ideeën bevestigt of leert waar verbeterpunten zitten. Have some fun en experimenteer ze!

Benieuwd hoe wij erop los experimenteren? Schrijf je dan in voor onze StormLabs, waarin we regelmatig nieuwe ideeën testen. Van hybride werkvormen tot innovatie games, nieuwe tools en alles daartussenin: het komt allemaal voorbij. Tijdens onze korte StormLab sessies brengen we ons motto ‘niet lullen, maar poetsen’ in de praktijk. Niet alleen leuk om aan mee te doen, maar ook nog leerzaam en nuttig.