Een nieuwe visie ontwikkelen? Onze aanpak.

Juni 2022, Esther van der Storm

 

Wat is onze visie op de toekomst? Waar werken we als organisatie de komende jaren naartoe? Waar gáán we allemaal voor? Die vragen vang je in de visie van je organisatie. Een uitdagend en prikkelend toekomstbeeld, dat helpt om keuzes te maken over wat je wel en niet doet. Maar hoe kom je tot zo’n visie? Op zo’n manier dat medewerkers ook écht enthousiast zijn en zich erin kunnen vinden? Vanuit STORMPUNT begeleiden we vaak dit soort visietrajecten. Onze aanpak en tips delen we met je in deze blog.

 

Wat is een visie?

De eerste vraag – en geen onbelangrijke – is wat een visie nu eigenlijk is. Want alhoewel ‘een visie’ een bekende term is, merken we in de praktijk dat niet iedereen weet wat er nu precies mee wordt bedoeld. Als je gebruikmaakt van onze grote vriend Google vind je talloze visie-definities. Degene die wij hanteren is: “een visie is een inspirerend, uitdagend en collectief gedeeld beeld van de toekomst, en biedt perspectieven over een langere periode”.

 

In managementtermen wordt onderscheid gemaakt tussen een missie (waar staan we voor) en visie (waar werken we naartoe). In de praktijk zien we dat een visie en missie vaak in elkaar overlopen, gewoonweg omdat ze op elkaar aansluiten. Wij vinden dat niet zo’n probleem: uiteindelijk gaat het erom dat je een visie creëert die voor jouw organisatie werkt. En als dat beter past als je niet alle management-theorie-stukjes opdeelt en apart behandelt… so be it.

 

‘Maar dat kunnen we nog helemaal niet waarmaken!’

Goed, terug naar de toekomstvisie. Want dat toekomstdeel is een hele belangrijke. Een visie gaat over de lange termijn: zo’n vijf tot tien jaar. Dat betekent dat je visie ook toekomstbestendig moet zijn. Wat we vaak merken is dat mensen het gevoel hebben bij een nieuwe visie ‘dat je er ook meteen aan moet voldoen’. Dat hoeft niet, want een visie is juist bedoeld om te prikkelen om de komende jaren naartoe te werken. Die uitleg geven we in visietrajecten dan ook steeds weer bij iedere stap. Een belangrijke om alert op te zijn en blijven wanneer je aan de slag gaat met een organisatievisie. Houd dus steeds die blik op de toekomst! Doe je dat niet, dan is die visie snel uitgewerkt en heb je niets meer om naartoe te werken.

 

‘Oh ja, die visie… die is toen bedacht door een paar mensen in een kamertje’.

Kijk, dit soort reacties wil je níet na het ontwikkelen van je visie.

Een traject van en voor de organisatie

Een visie is wat ons betreft bij uitstek iets waar je de organisatie bij betrekt. Communicatie is hierin echt essentieel. Deel dat je met de organisatievisie aan de slag gaat en blijf gedurende het traject hierover communiceren. En maak het vooral ook een beetje leuk. Een pakkende naam, een eigen branding, filmpjes, stellingen, sessies en pop-up gesprekken met medewerkers of stakeholders over de toekomst er is een hoop mogelijk om te zorgen dat je bij de ontwikkeling van een visie mensen in de organisatie betrekt!

 

Werk met een visieteam

Met de hele organisatie een visie vormen is meteen uitdagend. Zoveel mensen, zoveel wensen – en je gaat niet iedereen tevreden maken. Wij werken dan ook graag met een visieteam: een klein team dat voorstellen doet en beslissingen neemt ten aanzien van de visie. Zij zijn voor ons als externe partij de voelsprieten binnen de organisatie. Met het visieteam doen we het voorwerk en de ontwikkeling. Daarmee creëer je snelheid én draagvlak. Het visieteam kan bestaan uit de directie, maar fijner nog is het als er een divers team is, bestaande uit verschillende medewerkers uit de organisatie.

 

Betrek een brede groep collega’s

We zeiden het al: een visie ontwikkel je wat ons betreft samen met collega’s uit de organisatie. Maar hoe betrek je hen? Wij organiseren daarvoor graag grootste Visie Cafés, waarin we op een interactieve manier met mensen nadenken over wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van de organisatie. Wat maakt dat zij er over vijf jaar nog graag werken? Welke trends zijn wat hen betreft belangrijk? Waar krijgen ze energie van? En waar willen ze zich graag voor inzetten?

 

Alle ideeën, maar ook de woordkeus van deelnemers, vormen belangrijke input voor het ontwikkelen van de visie. De pay-off van de visie van de gemeente Diemenzo bereiken we het beste voor Diemen, op onze eigen manier’, is bijvoorbeeld een directe afgeleide van het Visie Café dat we daar organiseerden. Bij de analyse van de resultaten van de bijeenkomst viel op dat er opvallend vaak werd gesproken over ‘de beste’ willen zijn; het beste uit zichzelf halen, uit elkaar, het beste voor inwoners doen…  Door zo’n zin op te nemen in de visie, maak je direct dat de visie voor medewerker past als een jas. Hetzelfde deden we bij de gemeente Deurne. De slogan ‘Deurne. Daar doen we het voor.’ is een directe afgeleide van de inzichten die we ophaalden tijdens het Visie Café én gesprekken vanuit de organisatie.

 

 

Ga niet zelf schrijven

Een grote valkuil bij het ontwikkelen van een visie is proberen deze zelf op papier te zetten. Schrijven is écht een vak, en als het niet het jouwe is kun je er beter je vingers niet aan branden. Dat doen wij bij STORMPUNT dan ook niet. We werken in visietrajecten daarom altijd samen met een tekstschrijver van PZ Communicatie, die de input vertaalt naar een scherpe visietekst. Na een paar keer schakelen en schaven hebben we de juiste tekst te pakken. Onze vaste vormgever Smaak Ontwerpers zet deze vervolgens om in een prachtig ontwerp, voor bijvoorbeeld posters of flyers. Het oog wil immers ook wat!

 

Spelenderwijs aan de slag

Heb je de visie gevormd, dan is de volgende stap om deze te bespreken en presenteren binnen de organisatie. Wij houden ervan om die stappen concreet te maken: zelf aan de slag gaan dus! Dat kan via vervolgsessies, maar een mooie eerste stap is wat ons betreft het spelen van een visiespel. Via een kaartspel met allerlei opdrachten, vragen en stellingen gaan medewerkers in gesprek over de nieuwe visie.

 

We ontwikkelden dit soort spellen al eerder in visietrajecten voor de gemeente Diemen en de gemeente Deurne. Steeds weer zien we dat het spelen van het spel nieuwe inzichten oplevert, maar ook gewoon heel leuk is om te doen. En een voordeel: ook te spelen met nieuwe medewerkers, of gewoon na een tijd opnieuw met een team. Een mooie en concrete manier om de toekomstvisie bespreekbaar te maken binnen de organisatie. Benieuwd naar hoe de gemeente Diemen concreet invulling heeft gegeven aan de nieuwe organisatievisie? In een korte video delen zij hun ervaringen.

 

 

In dit artikel deelden we veel tips die je helpen wanneer je met een nieuwe organisatievisie aan de slag gaat. En wil je eens sparren over de aanpak van jullie visietraject? Bekijk dan hier meer informatie, of neem direct contact op met ons. We denken graag met je mee!