Meer ideeën in je brainstorm? Denk in kansdomeinen!

Kom je aan het einde van een brainstormsessie tot de conclusie dat veel ideeën toch wel in hetzelfde ‘gebied’ liggen? Zonde en een gemiste kans! Het denken in kansdomeinen helpt je – als facilitator, maar ook gewoon in je werk – om uiteenlopende oplossingen te bedenken voor een vraagstuk. Waarom dat zo is en hoe je kansdomeinen bepaalt én toepast lees je in deze blog.

 

Reizen met het openbaar vervoer

We starten deze blog een tikje anders dan je misschien gewend bent: met een brainstormvraag. Pak er pen en papier bij (of een digitale notitieapp, mag ook) en zet een timer op twee minuten. Bedenk vervolgens zoveel mogelijk ideeën op de volgende vraag:

 

Hoe kunnen we zorgen dat alle Nederlanders vaker reizen met het openbaar vervoer?

 

Klaar? Leg de ideeën voor nu even weg en lees verder. Later gaan we er verder mee aan de slag!

 

Kansdomeinen, wat zijn dat?

In een creatief proces starten we het liefst snel met het bedenken van ideeën. Waarschijnlijk kwamen er al direct bij het lezen van de brainstormvraag wat ideeën in je op. In twee minuten kan dat proces even stokken, maar je merkt vanzelf dat er al snel weer nieuwe ideeën oppoppen. In een brainstormproces gebeurt dat ook, maar zie je als facilitator soms dat een groep veel ideeën bedenkt die erg op elkaar lijken. Op een gegeven moment komt er weinig nieuws en stokt de creatieve flow. Is dit het nu…?

 

Zeker niet! Maar het is wel een teken dat je genoeg ideeën hebt bedacht in één kansdomein. Een kansdomein kun je zien als een thema of categorie waarbinnen je ideeën kunt bedenken. Als we onze brainstormvraag als uitgangspunt nemen dan kunnen we daar een aantal kansdomeinen voor bedenken, bijvoorbeeld:

 

  • Het openbaar vervoer zelf: denk aan zaken zoals bereikbaarheid, de prijs, snelheid, voorzieningen en gemak.
  • Alternatief vervoer: denk aan ideeën rondom ander vervoer zoals de auto of de fiets
  • Omgeving: ideeën voor zaken in de omgeving om het OV-gebruik te stimuleren, zoals een leuk koffietentje naast de bushalte of een toffe pop-up store op het station
  • Sentiment/maatschappij: denk aan zaken zoals schaamte, ‘naming en shaming’, duurzaamheid
  • Wet- en regelgeving: ideeën rondom wet- en regelgeving, handhaving of verplichting passen hierin

 

Waar zaten jouw ideeën?

Pak nu jouw ideeën er weer bij en bekijk eens in welke kansdomeinen je deze plaatst. Had je er vooral veel rondom de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer of gemak? Of kwamen er ook andere kansdomeinen voorbij? Misschien dat een idee lastig te plaatsen is en je een nieuw kansdomein ontdekt, waar wij niet aan hebben gedacht. Maar we durven er een kleine weddenschap op te doen dat je in sommige kansdomeinen nog niet zoveel ideeën hebt staan. En dat je – als je nog eens twee minuten neemt – nog heel veel meer nieuwe ideeën kunt bedenken om te zorgen dat alle Nederlanders vaker met het openbaar vervoer reizen!

 

Wanneer zet je kansdomeinen in?

Kansdomeinen leveren je dus letterlijk inspiratie op om nieuwe idee-invalshoeken te verkennen. Vanuit STORMPUNT gebruiken we kansdomeinen vooral voorafgaand aan een creatieve sessie. Als facilitators verkennen we de kansdomeinen en zorgen we ervoor dat wanneer er ideeën worden bedacht, we de groep een handje helpen om in een ander kansdomein te kunnen denken.

 

Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door de inzet van creatieve technieken. Wanneer je nadenkt over hoe Starbucks ervoor zou zorgen dat alle Nederlanders vaker het OV gebruiken kom je al snel in het kansdomein ‘aantrekkelijkheid’ terecht. Denk je vanuit het perspectief van Mark Rutte over de vraag na, dan is het waarschijnlijker dat je het kansdomein ‘wet- en regelgeving’ gebruikt. Als facilitator kun je door de keuze voor technieken dus het proces sturen en zo zorgen dat alle kansdomeinen aan bod komen. Dat levert je meer diversiteit aan ideeën op!

 

Benieuwd hoe wij kansdomeinen inzetten in onze creatieve sessies? In onze training Faciliteren met Impact leer je hoe je een creatieve sessie van A tot Z begeleidt.