Zo maak je je sollicitatieprocedure een stuk creatiever!

Januari 2022, Esther van der Storm

 

Recruiters en managers opgelet! Deze blog is voor jullie. Want hoewel er in wervingsteksten vaak wordt gezocht naar nieuwe collega’s met een groot ‘creatief denkvermogen’, zijn de meeste sollicitatieprocedures hartstikke standaard. Een aantal gesprekken en misschien een assessment of case, dat kan creatiever! Hoe? In deze blog delen we onze aanpak.

 

 

Practice what you preach

Als innovatiebureau kunnen we als STORMPUNT natuurlijk niet anders dan een creatieve swing geven aan onze sollicitatieprocedure. Bij uitbreiding van ons eigen team zoeken we naar creatief talent: facilitators die innovatieprojecten begeleiden, waarbij we allerlei creatieve methodieken gebruiken om deelnemers te prikkelen buiten gebaande paden te denken. En daar past natuurlijk ook een sollicitatieprocedure bij die net een tikje anders is dan mensen gewend zijn.

 

 

Creatieve sollicitatie

Een CV en brief zijn leuk, maar geven ons vaak toch geen goed beeld van een kandidaat. En dus roepen we in onze vacaturetekst op om een creatieve sollicitatie te sturen. Daardoor kregen we in het verleden al briljante sollicitaties binnen. Van flessenpost tot fantastische filmpjes: creativiteit ten top! Dat levert dus ook flink wat potentiële nieuwe collega’s op. En die gaan door naar onze StormBAAN!

 

 

StormBAAN in Miro voor een stuk creatiever sollicitatieproces

 

 

Een StormBAAN in je sollicitatieprocedure

Onze StormBAAN (pun intended) is een Miro bord met allerlei kennismakingsvragen. We vragen kandidaten om deze voorafgaand aan een digitale koffiedate in te vullen. Waar worden ze blij van en waarvan niet? Wat willen ze graag leren en waar hebben ze ervaring mee? En hoe ziet hun ideale werkdag eruit? Ook wij – vanuit STORMPUNT – hebben een eigen profiel ingevuld. In de digitale koffiedate geeft het ons mooie aanknopingspunten om kennis te maken met elkaar. En klikt het van beide kanten? Dan gaan we door naar de volgende stap: de test-sessie!

 

 

Laat maar zien wat je kan

Het faciliteren van sessies en projecten, dat is wat we doen. Daar kun je veel en leuk over praten, maar graag zien we wat kandidaten in huis hebben. In het diepe springen dus! Daarom vragen we kandidaten om een korte online oefensessie van 20 minuten te faciliteren. Over een simpel onderwerp, gewoon om te ervaren hoe ze dit aanpakken en doen. Het geeft ons een goed beeld van de manier waarop ze een groep begeleiden.

 

 

Creatieve meeting

 

 

Het gesprek

De derde en laatste stap is Het Gesprek. We zien kandidaten dan pas voor het eerst live, en maken dan verder kennis met elkaar. Dat doen we door te praten, maar natuurlijk gebruiken we daar een aantal creatieve manieren voor. Die passen we aan, afhankelijk van de onderwerpen waar we het graag met iemand over willen hebben.

 

We delen een aantal voorbeelden die we inzetten in onze sollicitatieprocedure:

 

  • We gebruiken onze associatiekaarten om kandidaten iets te laten vertellen over wie ze zijn. Denk aan vragen als: ‘pak twee kaarten, eentje die staat voor wat jij belangrijk vindt in je werk en eentje die iets over jou zegt privé’.

 

  • We gebruiken vaak een spelvorm om kandidaten prikkelende vragen of stellingen voor te leggen. We maken dan simpele speelkaartjes met vragen of situaties. Doe deze in een lege kom en laat iemand er eentje trekken. Dit vormt het startpunt voor het gesprek!

 

  • LEGO of Playmobil Pro zijn fantastisch om kandidaten iets te laten visualiseren. “waar wil je je graag in ontwikkelen?”, of “welke rol neem jij vaak aan in een team?” zijn fantastische vragen om al bouwend met elkaar door te spreken. Geen LEGO of Playmobil bij de hand? Tekenen kan natuurlijk ook!

 

 

Inspiratie

We hopen dat je uit deze blog inspiratie hebt gehaald voor de werving en selectie van je eigen organisatie. En wil je meer weten over hoe we creativiteit inzetten? Meld je dan aan voor onze wekelijkse StormStarters, waarin we iedere maandagochtend een creatieve tip delen om je werkweek mee te starten.