Innovatiebureau STORMPUNT stapt in eigen valkuil
UTRECHT – 2 maart 2020
Het Utrechtse innovatiebureau STORMPUNT is de afgelopen paar maanden keihard in haar eigen valkuil gestapt. Dit deelde de oprichter van het bureau, Esther van der Storm, mee na de lancering van de nieuwe website.
“Een nieuwe website stond al maanden op mijn to-do-lijst,” laat Van der Storm weten in een reactie. “Maar ‘webteksten schrijven’ is op z’n zachtst gezegd niet mijn meest favoriete bezigheid. Daarom stelde ik het steeds weer uit. Dat mijn advies aan klanten altijd is om niet te lang te wachten met het eerste actiepunt, schoof ik voor het gemak even terzijde. Ik had het nu eenmaal druk.”
Laptop uit het raam
Het negeren van haar eigen advies zorgde voor een lastige situatie. Van der Storm merkte weliswaar dat het systeem van webbouwer Lyfter niet heel moeilijk was om in te werken, maar toch lukte het haar niet om de website ‘mooi’ te maken. “Ik voelde regelmatig de neiging om mijn laptop gefrustreerd uit het raam te gooien,” zegt Van der Storm. “Maar ik gaf niet op. Langzaam maar zeker begon ik het namelijk te snappen. Ik kreeg zelfs steeds meer plezier in het verschuiven van blokken, het aanpassen van kleuren en het toevoegen van quotes. Het zag er echt fancy uit, al zeg ik het zelf.” Na een dag ploeteren legde Van der Storm het eindresultaat vol enthousiasme voor aan haar copywriter en communicatie-steun-en-toeverlaat Evelyne Hermans.
Verontwaardiging
Hermans reageerde echter niet zoals Van der Storm had gehoopt. “Ze zei letterlijk: ‘Om maar even met de deur in huis te vallen, het ziet er prachtig uit allemaal, maar het leest echt voor geen meter’,” vertelt Van der Storm. “Evelyne vond dat de opmaak afleidde van mijn verhaal en boodschap, en raadde me aan om de website veel simpeler te maken.” Van der Storm is zichtbaar aangedaan als ze dit vertelt. “Ja, het deed pijn. Meteen daarna voelde ik ook verontwaardiging. Ik had al die geweldige gekleurde blokken toch niet voor niets toegevoegd?!” Toch besloot Van der Storm naar het advies van haar copywriter te luisteren en een aantal blokken te verwijderen. En wat bleek? De website zag er in één klap veel beter uit zonder al die opsmuk.
Schamen is verplicht
Voor Van der Storm is deze gebeurtenis hét bewijs dat haar innovatiebureau hard nodig is in onze maatschappij. “Dat ik zelf in mijn eigen valkuil stapte, bewijst dat we allemáál geneigd zijn om een nieuw idee eerst zo gedetailleerd mogelijk uit te werken,” licht ze toe. “Terwijl het juist heel belangrijk is om je idee in een zo vroeg mogelijk stadium aan anderen voor te leggen. Dat scheelt een hoop tijd en ergernis.” Van de Storm vertelt dat ze zich hiermee aansluit bij het gedachtegoed van De Vrije Denkers, die zeggen dat je je voor je eerste versie altijd moet schamen. In een ‘mooie’ eerste versie schuilt volgens Van der Storm nog een ander gevaar: als iets er mooi uitziet, geven mensen minder snel eerlijke inhoudelijke feedback. “Terwijl je dat nu juist het hardst nodig hebt.”
Les
Was deze ‘fout’ nu echt zonde van Van der Storms tijd? “Misschien een tikje,” glimlacht ze. “Maar het heeft me er wel weer even stevig aan herinnerd waarom het noodzakelijk is om je idee zo snel mogelijk te testen.” Bij het nieuwste STORMPUNT project, een InnovatieScan, werd het prototype van de Scan dan ook een getekende versie. “Het idee dat de testversie mooi vormgegeven moet zijn, hebben we losgelaten,” legt Van der Storm uit. “Op deze manier kregen we eerlijke snel feedback en zorgden we ervoor dat elke aanpassing ook écht een verbetering is. Het resultaat is een InnovatieScan waar teams ook écht mee geholpen zijn.”
Experimenteren, testen en weer doorgaan is dé aanpak om snel tot succesvolle veranderingen te komen. Loop je ook wel eens vast met het realiseren van ideeën? En wil je weten hoe je als team het snelste échte veranderingen kunt realiseren? Vanuit STORMPUNT helpen we om snel inzicht te geven waar de kansen liggen voor jouw team om innovatiever te werken. Benieuwd?