KLANTCASE
Een halve dag de tijd voor een nieuw eventprogramma van twee jaar
DE Aanleiding
Het Hartman Young Professional for Europe-netwerk (HYPE) is een groep ambtenaren die actief zijn in Brussel en onderling kennis en ervaringen uitwisselen. Hun tweejarig programma bestaat uit events en sessies rondom verschillende thema’s, die door henzelf worden georganiseerd. Bij de start van een nieuwe lichting HYPE-ers riepen ze de hulp in van STORMPUNT. Het doel? Een outline voor het gehele tweejarige eventprogramma. Locatie: Brussel. En, oh ja, we hadden maar een halve dag de tijd.
ONZE Aanpak
Natuurlijk begonnen we met een goede kennismakingsoefening, om te zorgen dat iedereen even ‘landt’ in de groep. Daarna was het tijd voor uitleg over creatief denken en innovatie. Hoe werkt het met die patronen in je brein? En waarom zitten ideekillers je in de weg? Daarna gingen we van start: thema’s en ideeën verzinnen om het programma van HYPE 2020-2021 in te vullen. Met behulp van verschillende creatieve technieken prikkelden we de deelnemers om buiten hun vaste patronen te denken: Wat zou bol.com adviseren aan de HYPE-ers? En hoe kunnen we trends als ‘tiny housing’ gebruiken om nieuwe ideeën te bedenken? Toen er letterlijk honderden ideeën waren bedacht, werd het tijd om de beste eruit te filteren en een planning te maken voor het tweejarig eventprogramma.
Bereikt Resultaat
Na een halve dag was het er: een tweejarig programma voor de nieuwe lichting in het HYPE-netwerk, mét een rolverdeling naar taken en organisatoren. De HYPE-ers kunnen voor 2020-2021 weer volle kracht vooruit met het organiseren van hun events, sprekers en workshops rondom verrassende EU thema’s.
“Het is een opgave. Een stel jonge professionals die vol ideeën, inspiratie en dromen voor de toekomst zitten, binnen een paar uur in het gareel krijgen. Esther en Anne-Marie zijn erin geslaagd om onze creativiteit niet alleen te stimuleren, maar ook te valoriseren. We kwamen binnen met lege flipsheets en liepen weg met een programma voor de komende twee jaar. Het liet zien hoe een netwerk als de Hartman Young Professionals for Europe met de juiste hulp van STORMPUNT een programma vol werkbezoeken, lezingen en trainingen snel en zelf kan vormgeven.”
Corine Fontijn, Bestuurslid Communicatie HYPE VI